تبلیغات
تبلیغ در سایت مرجع رویایی شما تبلیغ در سایت مرجع رویایی شما تبلیغ در سایت مرجع رویایی شما مطالب جدید روز - آیا فاجعه انسانی در مترو تهران در راه است؟
 
 
پی کو باکس
اخبار سایت
آخرین مطالب
 
 
تبلیغ در سایت مرجع رویایی شما تبلیغ در سایت مرجع رویایی شما تبلیغ در سایت مرجع رویایی شما تبلیغ در سایت مرجع رویایی شما تبلیغ در سایت مرجع رویایی شما

آیا فاجعه انسانی در مترو تهران در راه است؟

خبرنگار اجتماعی «انتخاب» گزارش داد: شهردار تهران، در مراسم معارفه شهردار منطقه 15 اعلام كرد كه تا چند روز آینده، بخشی از خط 3 مترو مورد بهره برداری قرار گرفت. قبلاً شركت مترو، اردیبهشت ماه امسال را زمان بهره برداری از جنوب خط 3 اعلام كرده بود. این زمان به عید فطر در مرداد ماه تغییر یافت، اما در آن زمان هم چیزی برای افتتاح آماده نبود.

مهندس عبدالرضا ابراهیمی، كارشناس حمل و نقل شهری در حاشیه همایش حمل و نقل ریلی، در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب» گفت: متاسفانه اطلاعات نادرست به شهردار محترم تهران داده اند. خط 3 مترو به این زودی ها آماده بهره برداری نیست. دستكم سه ماه زمان نیاز است تا جنوب خط 3 با یك قطار، آن هم بدون سیگنالینگ، بدون هواكش و بدون حتی یك پست برق، وارد مدار بهره برداری شود. عملاً  مردم در سال 1393 از این بخش از خط، می توانند استفاده كنند.

این كارشناس افزود: آنچه در اغلب مقالات همایش حمل و نقل ریلی عنوان شد، انتقاد از برنامه های «خودرو محور» شهرداری تهران در چهار سال اخیر و توسعه خیابان ها و اتوبان ها و غفلت جدی از توسعه خطوط ریلی بود كه انتقادی بجا و درست است.

وی با بیان اینكه شهرداری تهران می خواهد با بهره برداری سریع از جنوب خط 3 به این انتقادات جواب دهد، اظهار داشت: مترو سیستمی حساس است كه اگر اصول ایمنی در آن رعایت نشود و كیفیت فدای سرعت گردد، در این صورت ممكن است با یك فاجعه انسانی در خطوط مترو مواجه شویم.

ابراهیمی هشدار داد: استفاده از قطار بدون سیگنالینگ و بدون سیستم ایمنی قطار(ATP) می تواند خطرات جدی به دنبال داشته باشد. در این خط هنوز ریل گذاری به پایان نرسیده و ریل سوم هنوز نصب نشده است. سیستم اطفای حریق و دیگر تجهیزات مورد نیاز خط، هنوز از گمرك بندرعباس ترخیص و حمل نشده است. نصب این تجهیزات وقت زیادی می طلبد و ایجاد توقع واهی در مردم، كار درستی نیست. بهتر است شهردار تهران قبل از وعده بهره برداری، كارشناس مستقلی را بفرستد و گزارش صحیح از پیشرفت كار دریافت كند.

این كارشناس به انتقاد از اعضای شورای شهر تهران پرداخت و گفت: هنوز اعضای شورا بازدیدی از خط 3 نداشته اند و كیفیت بسیار پایین در ساخت آن را مشاهده نكرده اند. خطرات بهره‌برداری از خط، بدون پست برق و هواكش را جویا نشده اند. به نظر من شركت مترو و شركت بهره برداری، به تحقیق و تفحص شورای شهر، نیاز جدی دارند و سئوال از شهردار تهران كه چرا این دو شركت را به حال خود رها كرده و حیات شهر تهران را كه ارتباط مستقیم با توسعه خطوط ریلی دارد، دچار مخاطره نموده است؟

وی افزود: برگزاری این همایش ها خوب است، اما اگر نتیجه عملی نداشته باشد، مفید نخواهد بود. در این همایش باید از شهرداری تهران سئوال شود، كدام كارشناس حمل و نقل هزینه میلیاردی در تونل نیایش و پل صدر را به تكمیل خطوط مترو اولویت داده است. شورای شهر پاسخ دهد، برای توقف این روند فاجعه شهری چه تمهیدی اندیشیده است؟

ابراهیمی خاطر نشان كرد: خط 3 مترو طبق برنامه باید چهار سال پیش به اتمام می رسید . خط شش، امسال باید افتتاح می شد. فاز دوم خط 7 در سال 1392 باید به پایان می رسید. اما الان در چه وضعیتی قرار داریم؟ در این سه سال، غیر از وعده های توخالی چه اقدامی در حوزه ریلی انجام داده ایم؟ نتیجه كار چهار دستگاه حفار تی بی ام كه سه سال پیش شروع به كار كرده ، تاكنون چه بوده است؟ این سوالات را شهرداری باید پاسخ بدهد.

وی اضافه كرد: وقتی در پاییز سال گذشته، بهره برداری پنج كیلومتر از بخش میانی خط 3 به شکلی نادرست، هفت كیلومتر اعلام شد و خطی بدون حتی یك قطار، بدون هواكش، بدون ایستگاه جدید، بدون برق و بدون سیگنالینگ و سیستم اطفای حریق وارد مدار شد، شهردار باید از شركت مترو علت این امر را بازخواست می كرد، نه اینكه خود نیز در مراسم تبلیغاتی تست سرد امسال، در حالی كه هنوز ریل گذاری انجام نشده بود،‌شركت كند.