تبلیغ در سایت مرجع رویایی شما تبلیغ در سایت مرجع رویایی شما تبلیغ در سایت مرجع رویایی شما مطالب جدید روز - کلسترول بد و کلسترول خوب یعنی چه؟
 
 
پی کو باکس
اخبار سایت
آخرین مطالب
 
 
کلسترول بد و کلسترول خوب یعنی چه؟
نوشته شده در چهارشنبه 13 آذر 1392
ساعت : 05:17 ب.ظ


کلسترول بد و کلسترول خوب یعنی چه؟

کلسترول بد و کلسترول خوب یعنی چه؟
این نوع کلسترول با پیشگیری از رسوب LDL، از انسداد رگ ها جلوگیری می کند.

کلسترول خون به دو صورت است:

کلسترول بد یا LDL
اگر میزان کلسترول بد خون یا LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم) در خون افزایش یابد، این کلسترول در دیواره رگ های خونی رسوب کرده و منجر به تنگ شدن و انسداد عروق می شود. این وضعیت می تواند انعطاف پذیری رگ ها را کم کرده و منجر به سخت شدن دیواره سرخرگ ها، تصلب شرایین، ایجاد لخته و در نهایت حمله قلبی و سکته شود.

کلسترول خوب یا HDL
کلسترول خوب یا HDL (لیپوپروتئین با چگالی زیاد) بر خلاف LDL مانع بروز حمله قلبی می شود. کاهش این کلسترول در خون می تواند خطر حمله قلبی و سکته را افزایش دهد. این نوع کلسترول با پیشگیری از رسوب LDL، از انسداد رگ ها جلوگیری می کند.

افزایش كلسترول خوب یا HDL برخلاف كلسترول بد یا LDL یك مزیت محسوب می شود. در حقیقت نکته مهم در مورد چربی های خون، نسبت HDL  بهLDL  است و  از آنجایی که افزایش  HDL  باعث بهبود این نسبت می شود، خطر بیماری های قلبی و سکته را کاهش می دهد.

تحقیقات  انجام شده در ژاپن نشان داد كه ورزش از جمله پیاده روی، دوچرخه سواری یا شنا حداقل 2 بار در هفته به مدت 1ساعت یا 4 بار در هفته به مدت 0.5 ساعت می تواند باعث افزایش HDL (كلسترول خوب خون) شود. در این مطالعه بیش از 1400 زن و مرد مورد بررسی قرار گرفتند. افراد به 3 گروه مختلف تقسیم شدند، گروهی كه طی هفته 3 یا 4 بار بین 0.5 تا 1 ساعت ورزش های مختلف هوازی انجام می دادند، گروهی كه میزان ورزش هفتگی آنها كمتر از 1 ساعت بود و گروهی كه تقریباً هیچ ورزش و فعایت بدنی انجام نمی دادند. پس از 8 تا 12 هفته مشخص شد در افرادی كه ورزش منظم و مداوم انجام می دادند، افزایش نسبی HDL  در خون قابل ملاحظه بود و در دو گروه دیگر این تغییر مشاهده نشد.

متخصصان معتقدند ورزش كردن حتی اگر فقط در اوقات بیکاری و فراغت افراد باشد، مثلا پیاده روی روزانه به مدت 15 دقیقه، یا به مدت 30 دقیقه 3 تا 4 بار در هفته می تواند تاثیرات بسیار مثبتی روی سلامتی افراد داشته باشد  و از بیماری های قالب و عروقپیشگیری نماید. برای رسیدن به این هدف، علاوه بر ورزش، پیروی از یک رژیم غذایی سالم نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health

 



تبلیغ در سایت مرجع رویایی شما تبلیغ در سایت مرجع رویایی شما
می توانید کامنت خود را بنویسید
تبلیغ در سایت مرجع رویایی شما تبلیغ در سایت مرجع رویایی شما تبلیغ در سایت مرجع رویایی شما
 
 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات